Řekni drogám ne! 2017

 

Řekni drogám Ne! 16. 11. 2017
Na naší škole pravidelně jeden den v listopadu  probíhá projektové
vyučování zaměřené na prevenci patologického chování, Den proti drogám,
neboli Řekni drogám Ne!  Veškeré aktivity během vyučování spojuje společné
téma: závislost na zdraví škodlivých látkách, závislost na počítačích,
nadměrné používání mobilu, nedostatek pohybu, špatné stravovací návyky. Naším
cílem je upozornit na různá nebezpečí, vyvolat diskusi ohledně špatných i
dobrých závislostí, které si během života vytváříme a zážitkovou formou
nabídnout dětem vhodné aktivity k vyplnění volného času. 
Letos jsme nabídli dětem 1. - 4. ročníku celkem 17 aktivit (dílniček). Děti
se mohly rozhodnout pro 4 aktivity, kterých se budou během vyučování
účastnit. Tak vznikly smíšené skupiny dětí z různých tříd. Každý se během 
vyučování pohyboval po škole dle svého rozpisu naplánovaných aktivit. Pátou
vyučovací hodinu využili  třídní učitelé ke zpětné reflexi se svou třídou.
Přestože tento způsob výuky je organizačně mnohem náročnější než klasické
vyučování, jsme přesvědčeni o důležitosti a smyslu akcí tohoto typu. 

A jaké aktivity jsme letos dětem nabídli?

 Čajovnu, výtvarnou a rukodělnou činnost, relaxaci s hudbou a masáže,
divadýlko, tanec, cvičení na míčích, hry v tělocvičně, čítárnu, deskové hry,
muzicírování, hraní a skládání písniček, knihy Jaroslava Foglara a
hlavolamy, vybarvování mandal, antistresové omalovánky, povídání a promítání
o zdravé stravě.

Petra Glosová, metodik prevence 1. stupně


Třídní učitelé od pátých tříd si připravili program pro svou třídu tzv. na míru. Na začátku dne bylo zařazeno do každého ročníku motivační video na danou problematiku a poté následoval další program se závěrečnou reflexí. Žáci pátých tříd se v letošním roce zaměřili na problematiku s názvem „Bezpečně v kyberprostoru“. Žáci pátého ročníku mají nový předmět  informatika a setkávají se s informačními a komunikačními technologiemi, které s sebou přinášejí bohužel i nové druhy kriminality. Žáci se začínají pohybovat na internetu a různých sociálních sítích. Seznámení s danou problematikou, rozšíření obzorů v dané oblasti, vysvětlení pojmů, jak na sociálních sítích komunikovat, jaké informace uveřejňovat,  je jedna z forem, jak předcházet negativním vlivům a dopadům na žáky.

Pro žáky šestých tříd byl připraven dokumentární film „Mých posledních 150 000 cigaret“, kde se vášnivý kuřák, dokumentarista Ivo Bystřičan, pokusí zbavit své závislosti přímo před kamerou. Při svém boji však odhalí leccos o politickém a tržním pozadí tabákového průmyslu.

Žáci sedmých tříd sledovali dokumentární film „Katka“ režisérky Heleny Třeštíkové. Film je unikátním časosběrným dokumentem mapujícím čtrnáct let života narkomanky a jejího zápasu se závislostí. Dokumentární film získal cenu Českého lva.

Žáci osmých tříd zhlédli dokumentární film Jana Papouška Česká Granada. Film je syrový dokument těžící ze čtyřměsíčního pobytu v prostředí české drogové komunity v Granadě. Je to autorské svědectví o životě na ulicích, ve squatech a granadských jeskyních provázené osobními výpověďmi jednotlivých aktérů. Po filmu následovala beseda s naším sociálním pedagogem Radimem Kubíkem. Žáci měli možnost položit mu jakoukoliv otázku týkající se filmu a drogové problematiky.

Žáci devátých tříd pomáhali v dílničkách na prvním stupni. Po skončení dílniček se i oni zaměřili na problematiku závislostí.

Na příjemné dopoledne navazovaly aktivity jednotlivých třídních kolektivů. Žáci využívali různé výtvarné techniky a vyráběli si mandaly. Vymýšleli básně, pracovali s emocemi po filmu či sehrávali scénky s různými tématy týkajících se závislostí kolem nás, sami dokončili scénář. Také diskutovali na téma závislosti, drogy a učili se základním pravidlům komunitního kruhu. Na závěr projektového dne žáci formou reflexe celé třídy diskutovali na téma různých závislostí, zdravého životního stylu či hodnotového žebříčku: „Za co mě mé tělo může pochválit a za co nikoliv. Dané téma mohla třída zpracovávat jakoukoliv technikou a celé dílo na pár dní vyzdobí třídy a bude připomínat tak celý projektový den.                                                                 Petra Sojáková, metodik prevence 2. stupně

 

 
  • Obrázek 1
    Obrázek 1
  • Obrázek 2
    Obrázek 2
  • Obrázek 3
    Obrázek 3
  • Obrázek 4
    Obrázek 4
  • Obrázek 5
    Obrázek 5
  • Obrázek 6
    Obrázek 6
  • Obrázek 7
    Obrázek 7
  • Obrázek 8
    Obrázek 8
  • Obrázek 9
    Obrázek 9
  • Obrázek 10
    Obrázek 10
  • Obrázek 11
    Obrázek 11
  • Obrázek 12
    Obrázek 12

Stránky